1. Bol.com
Micro trend: Bol.com.
Een van de vele verkoopsites van Nederland is Bol.com. Op radio, tv,kranten en internet wordt er geadverteerd door de verkoop site. Sinds de opkomst van de site staan zij er dan ook om bekend de meest uiteenlopende producten te verkopen. Blijkbaar zijn er veel mensen die hier behoefte aan hebben. Bol.com richt zich steeds meer op de service, zo is er de mogelijkheid een product te laten inpakken tegen betaling natuurlijk. En als je op werkdagen voor 21:30 uur besteld heb je het morgen in huis.
Maxi trend: Online shopping.
Er komen steeds meer verkoopsites en er wordt flink gebruik van gemaakt, of dit nou frequent is of niet. Deze vorm van verkoop heeft mensen gestimuleerd om het meer via internet te kopen. Ook voor bepaalde diensten of producten kun je op het internet terecht. Met deze uitvinding is het ‘shoppen vanuit je luie stoel’ ontstaan. De keus valt bij veel mensen eerder op het gemak van een computer dan de stad in gaan.
Mega trend: Individualisering.
Men heeft alleen zichzelf haar of zijn smaak en/of wens en een computer nodig. Men is niet meer afhankelijk van een taxi of het openbaarvervoer. Vooral in de westere wereld wordt er gebruikt gemaakt van online shopping. Geen lange rijen meer voor de kassa.
Trend van de toekomst
1. Digitale voetbalplaatjes
De drang om ergens bij te horen zal altijd blijven, net zoals de behoefte met andere in contact te zijn. Tot op heden zijn knikkers, flippo’s Pokemon kaarten en voetbalplaatjes allemaal een succes geweest bij kinderen. In de toekomst zal er nog steeds iets zijn wat alle kinderen willen sparen en waar het niet gaat om hoe je eruit ziet maar het gewoon een materiële kwestie is.
Ik denk hierbij aan Digitale voetbalplaatjes, de bekende voetbalplaatjes van de Albert Heijn die vooral rond en EK, WK maar ook los daarvan een succes zijn bij de kinderen. Bij 15 euro aan boodschappen krijg je een pakje met voetbalkaartjes. Over 10 jaar ziet het er anders uit. Er is dan een draagbaar apparaat, je kan het zien als een tamagotchi ( het welbekende virituele huisdiertje) dit apparaat is voor 5 euro aan te schaffen bij de klantenservice van de Albert Heijn.



Op het moment dat iemand voor 15 euro boodschappen doet, krijg je een code mee waarmee je op de site je voetbalplaatjes kan downloaden en verzenden naar je Collector. De hoeveelheid van het aantal plaatjes blijft gewoon hetzelfde. Met deze collector kan je spelletjes spelen met andere met zo’n collector die kan je toevoegen via dezelfde site waar je , je plaatjes download. Door met andere een spel te spelen ( voetbalwedstrijd) kan je plaatjes winnen van elkaar. Ook kan je hiermee punten scoren en zodra je de status van Pro hebt krijg je een gratis Golden player, een voetbalspeler voor in je collector met een goede status. Ook kun je via de collector plaatjes ruilen die je dubbel hebt met je collector buddies.
Als de voetbalplaatjes weken weer gestopt zijn kan je nog wel spelletjes blijven doen met elkaar. Je kan hier alleen geen plaatjes meer voor winnen want dat is gebonden aan het seizoen van de Albert Heijn. Wel kan de collector gebruikt worden in combinatie met andere acties van de Albert Heijn.
Trends van het verleden
1. Flippo's
Microtrend Flippo's
De Flippo is een schijfje wat gratis in een zakje Smith chips zat. Op de Flippo werden verschillende tekenfilm figuren afgebeeld, wat het sparen extra leuk maakte. Door flippo’s werd een groot gevoel van saamhorigheid gecreëerd bij kinderen. Er werd hier geen onderscheid gemaakt tussen individuen. De aandacht ging nu van het individu naar een materiële kwestie.
Zowel in Nederland en België werd de Flippo in 1995 door chips fabrikant Smiths geïntroduceerd. Vooral bij kinderen viel de Flippo erg in de smaak. Naast de Flippo waren er ook speciale verzamelmappen verkrijgbaar, waar je de flippo’s in kon opbergen. Er werden verschillende spelletjes met de Flippo gespeeld die zowel door de fabrikant als door de kinderen werden bedacht. Zo waren er vervolgens verschillende varianten van de flippo.
Maxi trend verzamelen
Door de jaren heen is het altijd leuk geweest om dingen te sparen. De een spaart postzegels de ander theelepeltjes.
Toen Smiths in 1995 de flippo terug op de markt bracht, viel deze vooral in de smaak bij basisschool kinderen. De behoefte om te sparen was er bij deze groep en je kon er ook nog eens leuke spelletjes mee doen. Het leuke aan de flippo, en bij alle andere vormen van sparen is dat de behoefte om onderscheid te maken er niet was. Iedereen werd als gelijke beschouwen.
Mega trend Socialisering
Socialisering is het eigen maken van gewoontes, en dit overbrengen van de ene generatie op de andere. Social networking is ontstaan doordat mensen steeds meer willen ‘socialisen’.
Je kan socialisatie verdelen op twee niveau’s. Primaire socialisatie dit heeft te maken met thuis en gezin. Secundaire socialisatie dit vindt plaats op school en bij vrienden.
Bij deze laatste vorm van socialisatie komt de behoefte om ergens bij te horen voort.
Doordat kinderen graag erkenning willen, willen ze graag ergens bij horen. De Flippo was erg populair onder de kinderen.



Geen opmerkingen:
Een reactie posten