Trendanalyse Sanne Stuurman

Trend van nu

1. 3D bioscoop films

Micro trend: 3D bioscoop films
Wat nu in veel bioscopen te zien is, zijn de 3d films. De eerste 3D film die uit kwam was L’arrivee du train. De tweede grote doorbraak was in 2004, door Warner Brothers. 3D bioscoop films zijn razend populair en trekt veel bezoekers. Je bekijkt een film met een speciale bril op. Hierdoor beleeft de voorstelling alsof je er zelf in zit. Deze bril zorgt ervoor dat bepaalde beelden een special effect veroorzaken. Het is erg speciaal om een beeld te zien, die niet daadwerkelijk voor je afspeelt maar toch diepte heeft. 3d heeft ervoor gezorgd dat je een levensecht beeld krijgt hierdoor. Dit is erg populair onder de jeugd, vooral omdat het erg onwerkelijk is. Deze trend is tijdelijk erg populair (1 tot 5 jaar) en valt daarom onder de microtrend.

Maxitrend: Film vernieuwing
Film vernieuwing is een technologie waar men zich nu veel mee bezig houd. Deze categorie valt onder de maxitrend omdat (bioscoop)film vernieuwing een onderwerp is waar men zich redelijk lange tijd mee bezig zal houden. Deze periode is ongeveer zo’n 5 tot 15 jaar. Na deze jaren zijn er al weer andere interessante behoeftes op de markt en zal de interesse waarschijnlijk niet meer liggen bij (bioscoop)film vernieuwing.

Megatrend: Digitalisering
Digitalisering is een megatrend, want digitalisering zet zich langer dan 15 jaar voort omdat alles wat digitaal is met de digitalisering te maken heeft. (denk aan de telefoon, tv, klok, digitaal scherm, Tom Tom etc). Digitalisering is een fenomeen wat veel informatie geeft. Het zorgt voor beeldmateriaal.
Bronnen:
• http://www.pathe.nl
• http://www.cinema.nl/artikelen/5978852/op-scherp-de-3d-film



Trend van de toekomst

1. 3D op TV

Microtrend: 3D op tv. 3D is een fenomeen waar men zich nu veel mee bezig houdt. In bioscopen worden al film gedraaid en worden er bijpassende brilletjes uitgedeeld om speciale effecten te zien tijdens een film. In de toekomst zal er 3D tv zijn. Beelden zullen zo getoond worden dat er een gezichtsbedrog ontstaat waardoor je diepte krijgt in het beeld en zonder het dragen van een bril toch de speciale effecten op tv kunt zien. Deze trend zal een levensduur hebben tot 5 jaar. Na deze periode is het al geen trend meer en misschien al ‘normaal’. Philips is al bezig met deze ontwikkeling.
Maxitrend: televisieontwikkeling.
Televisieontwikkeling is een ontwikkeling waar men zich nu veel mee bezig houdt. Nieuwe beeld- en weergave technieken worden ontwikkeld en uitgetest. Televisieontwikkeling blijft belangrijk, omdat mensen elke dag weer tv kijken en het de bedoeling is, het aantrekkelijk te houden voor de klant. De manier waarop beelden worden weergegeven en worden getoond (denk vooral aan kleur en inhoud) is belangrijk voor de kijker, om te zorgen dat ze het interessant genoeg blijven vinden word er gewerkt aan deze ontwikkeling. De tv markt moet aantrekkelijk blijven en dus moeten er vernieuwingen plaatsvinden. Deze ontwikkeling heeft minstens een levensduur van vijf tot vijftien jaar.

Megatrend: Technologisering/digitalisering
Technologisering is een term die jaren lang gebruikt word en zal worden. Dit is een megatrend. Deze trend zal een lange tijd voortzetten en is belangrijk op veel verschillende gronden. Speciale technieken worden door de jaren heen flink verbeterd en veranderd. De levensduur van technologisering zal tot in de eeuwigheid doorgaan. Technologisering heeft niet alleen te maken met televisie en of audio verbetering, maar eigenlijk met alles wat gemaakt of ontwikkeld word.

Bronnen:
• Eigen inbreng

Trends van het verleden

1. Computer

Microtrend: Computer

De eerste computer werd officieel in 1946 onthuld door John William Mauchly. De computer kwam op de markt omdat er behoefte was aan snelle berekeningen en dat het werk gewoon voor je gedaan werd en niet dat je er zelf uren lang mee bezig zou zijn.
Tussen 1950 en 1980 is de computer een groter product geworden en steeds belangrijker. Eerst waren er vooral computers op het gebied van werk maar in de loop van de jaren wilden steeds meer mensen een computer. Een computer werd gezien als luxe, omdat het erg duur was. Tegenwoordig kan men zich geen huis zonder computer meer voorstellen. Deze microtrend is één van de betere uitvindingen van het verleden. We hebben er allen elke dag nog profijt van!
Een computer was begin jaren ‘90 nog erg zwaar en groot. Je kon het bijna niet kwijt op je bureau, omdat je toetsenbord en je muis dan nog voor je monitor stonden en dan had je ook nog ruimte nodig voor je armen, om op te leunen als je aan het typen was.
Tegenwoordig hebben steeds meer mensen als beeldscherm een flatscreen of nog beter een labtop. Een labtop kun je ook altijd makkelijk meenemen als je ergens naar toe gaat, bijvoorbeeld je werk of school.

Maxitrend: Communicatie
Simpelweg is communicatie: contact. Communicatie heeft één en twee richtingsverkeer. Als iemand iets zeg tegen een ander en die ander houd verder zijn mond, dan is er sprake van eenrichtingsverkeer, maar wanneer mensen met elkaar praten gaat de communicatie over en weer en is het dus tweerichtingsverkeer. Communicatie is zo lang als je maar terug kunt kijken belangrijk geweest. Een computer heeft ook veel te maken met communicatie. Denk aan chatten en aan e-mails. Deze manier van communicatie via de computer is door de jaren heen alleen maar uitgebreider geworden, kijk maar naar de Social Networking bedrijven als Hyves en Twitter. Dit zijn social networking websites voor voornamelijk jongeren. Ze kunnen hier foto’s, filmpjes, blogs en verhaaltjes op zetten en ook op chatten. Deze websites kunnen door andere mensen bezocht worden. Op deze manier leren onbekende elkaar kennen en komen ze in contact.
Deze trends zijn afgelopen jaren flink toegenomen en zal minstens de komende 10 jaar ook nog doorgroeien.

Megatrend: Technologisering
Technologisering is een erg brede term maar wat is technologisering eigenlijk?
Het woord technologisering werd voor het eerst gezegd in 1829 maar tot 1952 werd het woord niet gebruikt. Technologisering bestond natuurlijk wel, maar in 1952 was het een officieel woord geworden. Technologie heeft te maken met het produceren van nieuwe en innovatie dingen. Dit kan heel breed zijn. Dit is van het produceren van een computersysteem tot gebruiken van een aansteker. Bijna alles heeft te maken met technologie.
Als je een stapje verder kijkt, komt na Technologisering digitalisering. Een computer is immers ook digitaal. Officieel betekend digitaliseren letterlijk: informatie overzetten naar binaire getallen.

Bronnen:
Bron: September 2006.
• http://www.nieuwsdossier.nl/dossier/1946-01-01/ENIAC%3B+de+eerste+computer
Kevin Kelly, TEDxAMSTERDAM W24.:
• http://www.wetenschap24.nl/nieuws/lees/wat-is-technologie.htm
Bron van: 1 maart 2009
• http://www.watwiljijweten.nl/vraag384/Wat-is-digitalisering-nu-precies


Trendwatcher Richard Lamb

Wie is Richard Lamb?


Richard Lamb is een trendwatcher, furutoloog en directeur van Bureau trendwatcher.com. Hij werkt voor MPI (Meeting Professionals International) de grootste en toonaangevende beroepsvereniging in de meeting industrie. In zijn carrière heeft hij al verschillende boeken geschreven over trends en hij is één van de meeste gevraagde sprekers van Nederland geworden. Als trendwatcher of internet expert komt Richard Lamb zo nu en dan te gast bij verschillende TV- en radio programma’s als 2 Vandaag, NOVA en Radio online. Als hij zelf zijn functie mag beschrijven zegt hij: Betaald uit het raam kijken. Bij het bureau trendwatcher.com maakt hij regelmatig analyses, die per nieuwsbrief gratis verstuurd worden naar mensen die zich hier erg in interesseren. Zo’n achtduizend mensen uit verschillende landen lezen volgen Richard Lamb door middel van zijn nieuwsbrieven te lezen.

In 2009 was Richard Lamb, elke 20e van de maand beschikbaar voor een lezing of brainstorm, waar hij €2.020 (exclusief BTW) voor vroeg. De helft van dit bedrag zou dan gaan naar een goed doel: stichting Balans. Deze stichting is voor kinderen die moeite hebben mee te gaan in de maatschappij en of naar school. Op 1 Juli was het precies 20 jaar geleden dat de website trendwatcher.com werd opgericht en daarom vroeg hij voor zijn lezing €20 euro. Hij vertelde dat het bedrijf geen winst hoefde te maken, alleen als het naar een goed doel zou gaan. Als je goede ideeën had, kon je deze laten weten per e-mail.
Op deze manier trekt Richard Lamb de aandacht, door op mensen en gevoel in te gaan. Dit is heel slim, want mensen vinden het belangrijk om gehoord te worden.

Richard Lamb heeft zelfs zijn eigen twitter site, waar hij op verteld waar hij zich mee bezig houd, waar hij zich bevind en met wie hij afspraken heeft. Op dit moment heeft hij maar liefst 2679 Twitter volgers.

Elk jaar voorspelt hij in december de twaalf trends voor het aankomende jaar. Hij is vooral bekend in de meeting branche. In deze branche is het de laatste tijd belangrijk om op korte termijnen een meeting te organiseren. Richard Lamb onderzocht deze trend en heeft daar een ‘To Do brainstorm list voor verandering en innovatie gemaakt. Richard Lamb kan naast visionaire lezingen en dagvoorzittingen voor organisaties ook ondersteunen met zijn verschillende concepten.

Zijn concepten:
- BigBrainstorm: (brainstormen met trendwatcher Richard Lamb)
- ToekomstTafel: (trend-lezing + strategische brainstorm
- InnovatieTafel: (samen op zoek naar innovatieve producten; processen en
marketing)
- DitIsHandig.nl:(een luchtige lezing over gadgets en trends )
- SpeedTalk: (een korte historische & visionaire speech-op-maat of
interview) tijdens (oudjaar/nieuwjaars/jubileum) recepties


Conclusie
De lezingen van Richard Lamb zorgen ervoor dat bepaalde gesprekken, toespraken en vergaderingen in goede banen worden geleid. De manier waarop Richard Lamb de lezingen geeft zorgt ervoor dat werkgevers en werknemers positieve en nieuwe energieën krijgen, waardoor ze weer beter presteren zowel in hun sociale leven als op het werkgebied.

Bronnen:
• http://www.congreswereld.nl/nieuws/1/967-mpi_nederland_werpt_blik_in_de_toekomst_van_de_sector_met_trendwatcher_richard_lamb
• http://www.hotelbusiness.nl/?p=14053