Trendpiramides in het algemeen

Een Trendpiramide is opgebouwd uit 3 verschillende niveaus. Deze drie trendniveaus verschillen in omvang en inhoud. Maar staan niet los van elkaar. De trends verhouden zich op een bepaalde manier tot elkaar., Zo vormt een megatrend altijd de basis voor een aantal maxitrends en deze op zijn beurt weer voor enkele microtrends.

Microtrend:
- Vindt plaats op marktniveau (een product/dienst)
- Duurt o t/m 5 jaar

Maxitrend:- Vindt plaats op consumentenniveau (een gedraging)
- Duurt 5 t/m 10 jaar

Megatrend:- Vindt plaats op maatschappelijk niveau (een maatschappelijke ontwikkeling)
- Duurt 10 t/m 30 jaar

De factoren die dit beïnvloeden zijn:
- Economie
- Demografie
- Technologie
- Politiek
- Cultuur
- Ecologie

Technologie
Door technologie komen we steeds meer tot nieuwe uitvindingen. Technologie heeft de wereld volkomen veranderd. De verwachtingen voor de toekomst zijn ook erg hoog. Technologie is de sterkste kracht die onze toekomst bepaald.
Ontwikkelingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie leveren voortdurend nieuwe producten op.

Economie
De trendfactor economie draait om het verloop van de conjunctuur en het effect ervan op het bestedingspatroon van de consument. Als je trends in kaart wil brengen, moet je op de hoogte zijn van de belangrijkste trends op economisch gebied.

Demografie
Demografie is de bestudering van de bevolkingssamenstelling ten aanzien van de grootte, de dichtheid, de woonplaats, de leeftijd, het geslacht, het ras en de bezigheden van de bevolking. De demografische trendfactor van dit moment is vergrijzing; het verschuiven van de gemiddelde leeftijd naar de oudere kant.

Politiek
De trendfactor politiek betreft de invloed van de politiek op maatschappelijke ontwikkelingen en het gedrag van mensen. De politieke omgeving bestaat uit wetten, overheden en actiegroepen, die organisaties en individuen in de maatschappij beïnvloeden en beperken.

Cultuur
De factoren sociologie en cultuur staan voor de waarden en overtuigingen van een samenleving en de houding van mensen ten opzichte van de maatschappij. De sociaalculturele omgeving bestaat uit krachten die de elementaire waarden en de perceptie, de voorkeuren en het gedrag van mensen beïnvloeden.

Ecologie
De trendfactor ecologie geeft betrekking op de natuurlijke omgeving. Rond je jaren zestig is de houding ten opzichte van de consumptiemaatschappij kritischer geworden, en het milieubewustzijn is de laatste decennia onmiskenbaar gegroeid.

Bron:
H. Roothart - 'Van Trends naar Brands'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten